برنامه ریزی تورتان را با اطمینان به ما بسپارید.

حقوق مسافران در پرواز های هوایی- آفرکیش

میخواهیم با حقوق مسافران در سفر های هوایی آشنا شویم، پس با آفرکیش همراه شوید.

هر ایرلاینی موظف می باشد طبق دستور العمل هایی که از سازمان هواپیمایی کشوری به تصویب رسیده است عمل کنند و طبق ماده 5 قانون هواپیمایی کشوری و ماده 19 کنوانسیوم ورشو موظف هستند که این دستور العمل هارا رعایت کنند.

حقوق مسافران در پرواز

1.       قانون عدم تبعیض در بین مسافران

مسافرانی که بلیط هواپیما تهیه می کنند باید به صورت یکسان از خدمات و سرویس های ارایه شده توسط ایرلاین بهره ببرند و ایرلاین نباید بین مسافران تبعیض قائل شود.

2.       قانون ممانعت از سفر

اگر مسافری بلیطی را خریداری کرده باشد و به دلیل محدودیت هایی که در ایرلاین به وجود آمده ، شرکت هواپیمایی از سوار شدن مسافر به هواپیما جلوگیری کند، شرکت هواپیمایی موظف می باشد وجه بلیت را استرداد نماید و همین طور یک بلیط رایگان به مسافر بدهد.

بر اساس حقوق مسافران در پرواز های داخلی، بلیط ارائه شده به مسافر بایستی از نظر مسیر و کلاس پروازی دقیقا مشابه با بلیط اصلی مسافر باشد.

در ضمن اگر شرکت هواپیمایی بتواند مسافر را به سایر ایرلاین ها انتقال دهد این امر باید بدون پرداخت هزینه و خسارت باشد.

3.       ابطال پرواز

در بعضی مواقع پیش می آید که ایرلاین ها به دلیل نقص فنی و یا محدودیت های عملیاتی پرواز خود را کنسل کنند.

در این ابطال پرواز تا یک هفته قبل از زمان خود پرواز باشد شرکت هواپیمایی باید وجه بلیط خریداری شده توسط مسافر را به صورت کامل استرداد نماید و اگر  ابطال از شش روز تا زمان پرواز باشد ، شرکت هواپیمایی بایستی علاوه بر اینکه وجه مسافر را برگرداند موظف است خسارت مسافر را نیز پرداخت نماید.

4.       تاخیر در پرواز

تاخیر در پرواز اتفاقی است که ممکن است بار ها و بارها پیش بیاید. در صورت تاخیر در پرواز نماینده شرکت هواپیمایی موظف می باشد در بین مسافران حضور پیدا کند و با احترام و متانت در مورد تاخیر در پرواز و راه های جایگزین به مسافران اطلاع رسانی نماید.

شرکت هواپیمایی باید از طریق سیستم های اطلاعات پرواز، تاخیر در پرواز خود را به اطلاع مسافران برساند تا مسافران متوجه تاخیر در پرواز خود باشند.

در صورتی که تاخیر بیشتر از یک ساعت و کمتر از 2 ساعت باشد ایرلاین موظف است از مسافران پذیرایی (میان وعده) نماید.

در صورتی که تاخیر بیشتر از 2 ساعت و کمتر از 4 ساعت باشد ایرلاین باید از مسافران پذیرایی (میان وعده) نماید و همچنین به مسافران این امکان را بدهد که بتوانند تماس تلفنی با خویشاوندان خود برقرار نمایند.

همچنین اگر مسافر تصمیم بگیرد که از پرواز انصراف دهد  ایرلاین موظف می باشد وجه کامل بلیط خریداری شده را به مسافر برگرداند.

5.       تغییر دادن مسیر به صورت اجباری

برخی پرواز ها ممکن است به دلیل شرایط آب و هوایی در طول مسیر و یا مقصد ، تغییر مسیر دهند و در فرودگاهی دیگر فرود بیایند. در این صورت شرکت هواپیمایی بایستی تمامی مسافران را به مقصد یا مبدا اصلی برساند.

در صورتی که مسافر بخواهد از طریق وسایل نقلیه عمومی به مقصد خود برود ایرلاین موظف است شرایط لازم را علاوه بر پرداخت هزینه برای مسافر انجام دهد.

6.       خسارت به وسایل

در صورتی که وسایل شما در قسمت بار یا در کابین هواپیما آسیب ببیند یا گم شود شرکت هواپیمایی وظیفه دارد رضایت مسافر را تامین نماید.

7.       مسافران توانخواه

برخی مسافران دارای شرایط جسمی ویژه ای هستند. ایگونه افراد باید حتما حداکثر تا 48 ساعت قبل از پرواز وضعیت جسمی خود را به اطلاع ایرلاین برساند.

پیشنهاد می کنیم قبل از خرید بلیط برای افرادی که شرایط جسمی ویژه ای دارند یا توانخواه هستند، با ایرلاین تماس گرفته و در مورد نحوه خدمات دهی سوال کنند.